P A K U B A T U

Tidak bohonglah hati tentang apa yang di lihatnya (An-Najm-11)

Tidak bohonglah hati tentang apa yang di lihatnya (An-Najm:11)

Followers

Wednesday, October 3, 2007

Beberapa Info Berguna Berkenaan Malam al-Qadar

Laylatul Qadar atau Malam Al-Qadar telah diketahui umum sebagai malam yang amat istimewa buat seluruh umat Islam. Ia berdasarkan ayat Al-Qur'an dari surah Al - Qadr.

Ertinya : '' Malam Al Qadar lebih baik dari seribu bulan " ( Al-Qadr : 2 )

Di Malam ini jugalah Nabi S.A.W. ,bersungguh-sungguh beribadat
melebihi malam-malam Ramadan yang lain. Disebutkan di dalam sebuah hadith :-

Ertinya : Adalah Nabi S.A.W.. beribadat debgan (lebih) bersungguh dan kuat di sepuluh malam terakhir Ramadan, tidak sebagaimana baginda di malam-malam lain ( Riwayat Muslim, no. 1175 )
clipped from www.zaharuddin.net


أن النبي صلى الله عليه وسلم كان إذا دخل العشر أحيا الليل وأيقظ أهله وشد مئزره


Ertinya : " Apabila telah masuk bulan Ramadhan, maka Nabi menghidupkan malam, mengejutkan isterinya dan mengetatkan kainnya (tidak menyetubuhi isterinya kerana amat sibuk dengan ibadat yang khusus)" ( Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

انه كان يعتكف فيها ويتحرى ليلة القدر خلالها


Ertinya : "Adalah Nabi SAW beriktikaf padanya dan berusaha mencari malam al-qadar darinya (malam-malam ramadhan)" ( Riwayat al-Bukhari & Muslim)

Malam Al-Qadar Indah Bagi Orang BerimanPara ulama antaranya Syeikh Dr Yusof Al-qaradawi menyebut bahawa tarikh malam lailatul qadar sengaja di sembunyikan oleh Allah SWT agar umat manusia berusaha bersungguh-sungguh bagi mencarinya, bagaimanapun ada disebutkan terdapat tanda-tanda akan kemunculan malam yang terhebat ini.
Iaitu seperti hari esoknya yang tidak terlampu panas dan tidak pula sejuk, matahari pula tidak memancarkan sinarannya dan pelbagai lagi. Ia semuanya berasal dari hadith-hadith yang sohih.
 blog it

No comments: